Het schrijven van recensies

Het schrijven van recensies is heel subjectief. Wat de één een geweldig boek vindt, kan een ander helemaal niets vinden. Kijk maar eens rond bij bijvoorbeeld Bol, Bruna of Dizzie. Bij een heleboel boeken (of andere producten) kun je zeer uiteenlopende meningen lezen. Zolang ze maar goed onderbouwd zijn, kun je er als auteur of artiest wellicht nog iets mee.

Wat op diezelfde websites opvalt, is het gebruik van sterren. Variërend van 1 tot 5 sterren kun je in een oogopslag zien wat iemand van een bepaald product vindt. Tijdens mijn periode als recensente voor Leesfanaten ben ik voor het beoordelen van boeken ook sterren gaan gebruiken. Daar ben ik bij mijn eigen website mee doorgegaan. Het voordeel is dat je snel ziet of ik een boek goed of slecht vind, maar het nadeel is dat het sterrensysteem nooit helemaal de lading dekt. Veel boeken kregen drie sterren van me, maar tussen al die drie-sterren-boeken zat zeker wel verschil. Dat was te lezen in de volledige recensie.

De recensie zelf laat veel duidelijker zien wat ik van een bepaald boek vind en waarom. Daar hecht ik zelf meer waarde aan dan puur het sterrensysteem. Toch bleef ik er uit gewoonte mee doorgaan… tot nu! Bij steeds meer mede-boekbloggers zag ik dat ze het noemen van sterren weglieten bij hun recensies. Dat idee stond me steeds meer aan om ook bij mijn eigen boekenblog te doen. Ik heb nu besloten om dat gewoon in te gaan voeren. Vandaar dat je geen sterren meer bij mijn recensies ziet staan.